tisdag 17 april 2012

Tåg

Jag åker mycket tåg i mitt liv. Mest mellan Stockholm och Malmö men också till andra orter som Göteborg, Sundsvall, Kalmar och Örebro. Jag åker så mycket att jag fått ett svart SJ-priokort. Det är väldigt åtråvärt (tror jag) och berättigar till gratis kaffe i bistron, gratis internet och gratis tidning på helgerna. Det känns som en dröm. Idag tog jag 06.14-tåget från Stockholm och är (10.05) redan i Hässleholm. Jag sov till Linköping, gick sedan och hämtade frukostpåsen jag förbeställt och drack mitt morgonkaffe. Äpplet som ingick ligger bredvid mig på sätet. Jag är allergisk mot stenfrukt, något som mitt svarta SJ-priokort uppenbarligen inte noterat.

Förra sommaren gjorde vi en "Oslipat tolkar Jakob Hellman" på Malmöfestivalen. Jag tolkade hans låt "Tåg" och tog dels fasta på det järnvägsbaserade i den och dels på det rent berättartekniska. Jakob använder nån slags medvetandeströmsteknik när han berättar där en tanke hakar i nästa på ett väldigt intuitivt och kanske ibland ologiskt sätt. Jag minns att jag tyckte det var ett roligt sätt att jobba på. Mental notering: Kika på det i din ståupp. På sista tiden har jag haft rätt dålig energi att skriva nytt material. Jag vet inte vad det beror på, allmän livsleda, för mycket plötsligt solljus, för lite bekräftelse...

Jag borde vara glad som en spelevink. I maj börjar jag på en större public servicekanal och ska göra radio fram till och med sommaren. Det ska verkligen bli roligt, men just nu är jag inte riktigt där. Hoppas jag är där då (i maj alltså). Närmast ska jag ståuppa i Ängelholm på onsdag och i Göteborg på torsdag och ska försöka hitta en bra blandning av nytt och beprövat material, vara på tårna, charma dem och i slutändan belönas med en räkmacka och mellanöl efteråt. Jag återkommer med en rapport om hur det gick.

Inga kommentarer: