söndag 11 september 2011

Lunds Humorfestival

Förra helgen var jag på Lunds humorfestival och skojade. För er som inte skojar professionellt, så kan jag berätta att festivaler är roliga på det sättet att man träffar andra skojare, får gratis champagne och slipper få frågor som "var får du allt ifrån". Hela Lund var involverat i festivalen, antingen som arrangörer eller publik. Måste säga att Lund är en perfekt stad att arrangera en sån här festival i. Små avstånd mellan scenerna och en hängiven fanbase. Jag bidrog med tre shower:

OSLIPAT TOLKAR DAN HYLANDER på Stadshallen där jag var konferencier. Föreställningen bygger alltså på att fem komiker valt fem låtar av artisten vi tolkar som de gör standup av. När komikern kört sitt material spelar artisten låten och nya tolkningar uppstår. En skön blandning av humor och musik, kan man säga. Sen var Dan Hylander jävligt rolig själv, så det blev en väldigt fin show. Vi skulle klockat in på 50 minuter men det blev nog snarare 1.20, så publiken fick verkligen valuta för pengarna - men producenten fick gråa hår. Den här föreställningen gjorde jag med (förutom Dan Hylander) Marcus Johansson, Emma Knyckare, Cecilia Ramstedt, Kalle Lind och Jonatan Unge.

IMPROSTANDUP på Kino. Vi var fem komiker (jag, Marika Carlsson, Nils Lind, Marcus Johansson och Kringlan Svensson). Improståuppformatet har jag och Marcus utvecklats under några års tid med våra närmaste komikervänner. Nu sitter det som en smäck och föreställningen blev kalasbra på ett sätt som kanske inte kan beskrivas i text. Men om jag säger att det var improståuppföreställningarnas motsvarighet till Webstrarnas konsert på Östgöta Nation i Uppsala 1987 så kanske ni fattar.

BRON ÖVER FLODEN KROGSHOW på Café Athén. Jag, Magnus Erlandsson, Ankan Johansson, Jesper Rönndahl, Karin Turesson, Agnes Berg och Peter Minorsson. En kortversion av senaste krogshowen på Victoria med vissa best-of-inslag. Ljudet strulade, men vi sket i det och körde ända in i väggen ändå. Publiken hade kul och var lika tillfredställda som en tonåring efter en Justin Bieberkonsert.

Detta var vad som hände. Förutom mina egna grejer så såg jag en massa shower som var roliga, men som jag inte riktigt orkar skriva om här. Tack Anagram produktion för en fantastisk festival!

Inga kommentarer: