fredag 17 september 2010

Sjukt gigg på Norra Brunn

Igår var ett av de märkligaste tillfällena under min ståuppkarriär. Jag uppträdde på Norra Brunn tillsammans med Marika Carlsson och Lennie Norman. Jag var konferencier och inledde med en dryg tia. Bra stämning i publiken, många i publiken från ST, aka Statstjänstemannaförbundet. Marika fick också bra grepp om publiken och efter ett tag så frågar hon om nån har/ska rösta på SD i valet. En kvinna längst bak säger något, men man hör inte riktigt vad. Efter ett tag framgår det att hon svarat på Marikas fråga. Dialogen gick ungefär så här:

KVINNAN
Jag har röstat på SD

MARIKA
Ok (nått om varför)

KVINNAN
Om man blivit överfallen så är det inte så konstigt

MARIKA
Du blev överfallen av en invandrare?

KVINNAN
Ja

MARIKA
Ok, jag beklagar verkligen det som hände dig, det är ju fruktansvärt. Men är det inte lite märkligt att dra slutsatsen att alla invandrare är sådana.

KVINNAN
Nej

MARIKA
Ok, så då är du skeptisk mot mig också (Marika har afrikanskt ursprung)

KVINNAN
Ja, så svartvit är jag. (vet inte om det också var en ordvits)

Dialogen är verkligen ungefärlig, jag kommer inte ihåg exakt vad som sades, men i sina huvuddrag var det så här det var. Marika blev rätt paff efter det här men genomförde ändå sitt set på ett proffsigt sätt. I pausen var det otroligt konstig stämning.

Efter pausen gick jag upp och kunde inte låta bli att köra en grej om att jag en gång blivit jagad av en tjur och nu jobbade på ett slakteri. Det är lite svårt att veta hur man ska förhålla sig till det som konferencier, å ena sidan har man lust att gå på mycket hårdare, men å andra sidan får jag betalt för att resten av publiken ska få en bra kväll. Och det fick dom absolut. Lennie körde ett väldigt roligt set som avslutning på kvällen.

Jenny som satt i publiken hade ett intressant resonemang om kvinnan. Hon menade att det var något väldigt oförlöst över hennes sätt att hantera det hela. Hon skulle nog snarare behöva någon form av terapi, men väljer istället att rösta på Sverigedemokraterna. Mmm.

Ikväll smäller det igen. Jag, Patrik Larsson och David Batra. Ses där?


En annan ölhall, Bürgerbräukeller.

Inga kommentarer: