onsdag 22 september 2010

Inte det svängigaste

Igår underhöll jag ett femtiotal företagsledare på Turning Torso i Malmö. Det är inget gigg som kommer att gå till historien. När jag kom dit fick jag reda på att föredragshållaren innan mig inte hade dykt upp. Efter ett antal samtal fick arrangörerna reda på att han hade råkat ut för en hjärnblödning. Så det var inte klackarna i taket direkt.

Jag fick en fin presentation och körde igång. Direkt kändes det som att det inte skulle bli någon walk in the park. Snarare en walk in a swamp where you slide deeper and deeper into the mud. Jag tyckte att jag var lugn och trygg, men eftersom skratten var korta så fanns det liksom ingen tid att återhämta sig och kalibrera hjärnan, så en viss oro infann sig ändå.

Mitt uppdrag var att köra en halvtimmes ståupp. Och det gjorde jag. Efteråt funderar man naturligtvis på vad man kunde gjort annorlunda. Är det så att man som komiker visar sig vara osäker så kan de naturligtvis inte skratta ut ordentligt. Men när jag efter halva gigget körde några grejer som verkligen fick igång dom så återgick allt efter ett tag till det normala, dvs spridda skratt. Så den förklaringen håller inte heller.

Att publiken inte verkade känna varandra så väl, att den bestod av mestadels män från 40 år och uppåt och att en föreläsare fått hjärnblödning är egentligen inget att skylla på.

Nåväl. Pratade efteråt med en i serveringspersonalen som tyckte att jag fått dåligt betalt för mitt material och arrangörerna verkade nöjda. Tur på ett sätt att killen som bokade mig hade sett mig innan så han visste att jag faktiskt kan leverera ordentligt. Ibland får man kanske vara nöjd med sin prestation trots klent resultat.

Ikväll ska jag upp på hästen igen på inspelningen av Robins provprogram.

Inga kommentarer: