fredag 23 juli 2010

Om kulturer

I DN kan man läsa att 300 uppretade åskådare stormade en match i Gothia Cup mellan IFK Göteborg och irakiska Al Madina. Fotbollsvåld är man ju van vid, men att det ska drabba en ungdomsturnering känns väl ändå lite väl magstarkt.

Olika Sverigedemokratiska bloggar myser nog eftersom det var irakier som var de som var uppretade den här gången. Mer anständiga tänkare brukar ju hävda att det är farligt att dra folk över en kam, att generalisera och säga att folk är si eller så. Men samtidigt måste det väl också finnas en gräns där man faktisk kan generalisera. Det var väl ingen som efter Andra världskriget sa: Visst bär Nazityskland ansvaret för 60 miljoner döda, men det känns ju dumt att dra alla nazister över en kam.

Det bor 3500 irakiska medborgare i Göteborg. Om det var 300 som stormade planen (som DN påstår) så innebär det knappt 9 procent av Göteborgs irakier. Det känns som en rätt stor andel. Och visst, det kanske var tillresta också, men jag antar att Göteborgs irakier också är bortresta ibland, så det går nog på ett ut.

Att generaliseringar är en av rasismens grundpelare håller nog de flesta med om. Jag har en egen teori som (åtminstone delvis) går i rakt motsatt riktning. Jag har verkligen inget till övers för den irakiska kulturen. Klantänkande, hederskultur och kulturskymning är ord som landar på min tunga. Och bara för att jag inte ska framstå som islamofob så kan jag berätta att jag känner likadant för det moderna Italien. En maktgalen ledare med kontroll över media, en annan maktgalen ledare med kontroll över 1,1 miljarder katoliker, organiserad brottslighet, korruption och sexism.

Men, och det här känns viktigt, jag skulle aldrig någonsin behandla en irakier eller italienare illa på dessa grunder. I min hobbyvärldsteori möts varje individ med respekt. Men en kultur är för mig ett abstrakt system som visserligen mejslas fram av de individer som är delar av systemet, men där varje individ också är en så liten del att den personen omöjligt kan hållas ansvarig för systemet/kulturen som helhet. Inte jag heller för den delen i mitt sekulära, senkapitalistiska och kulturradikala system på Möllevången. Min slutsats blir att förakt för system (som jag menar att kulturer är) är ok, så länge man respekterar individer.

Att Italien (eller Romarriket) och Irak (eller Tvåflodslandet) är den moderna civilisationens vaggor, det skiter jag lite i. Levererar du inte 2010 så är du inget i min bok.

Det är av samma skäl jag är för en generös invandring till Sverige. Ingen individ ska behöva vara ansvarig för att deras kultur inte står så högt i kurs hos Fritte Fritzson just i år.

Inga kommentarer: