tisdag 1 juni 2010

MACK

Skojade på MACK ikväll. Jag skulle kört en kvart, men hittade inte mitt armbandsur så jag gick på en gammal antik klocka som hängde på Kallbadhuset där MACK kör på somrarna. Uppenbarligen var den inte helt tillförlitlig, för jag gick av efter typ 12 minuter. Lite synd att inte få mjölka ur publiken lite extra. Hade med mig gitarren upp på scenen men använde den aldrig. Enligt Johannes Finnlaugsson hade Ludde Samuelsson sagt att det var lite "Tjeckovs gevär" över det hela. Som jag förstod det så upplever publiken det som märkligt om nån har med sig ett gevär in på scenen och det sedan inte används. Men jag tänker att man tvärtom kan skapa en dramaturgisk effekt av det, en förtätning kring frågan om vad som kommer att hända med geväret. Att det ligger där skapar drama i sig. Men jag kan ha missförstått allting.

Janne Bylund var headliner och det var väldigt roligt att se honom. Han är nog den siste av den "gamla" generationens komiker som jag inte har sett. Förutom John Thelin och John Ajvide Lindqvist då förstås. Jag slås alltid av hur dessa veteraner behärskar hantverket in i minsta detalj. Även om man själv inte tycker att alla rutiner är asroliga så kan man sitta och njuta åt framförandet. Och missförstå mig nu inte, Jan hade riktigt bra grejer, improvisationen om källarkillen var mästerlig och jag uppskattade också att han som ende komiker på hela kvällen berörde Ship to Gaza.

Lena Frisk konfade och övriga komiker var Ulle Bååth, Mattias Olsson, Elin Nordén och P-O Fahlborg. Alla skötte sig med den äran.


Det kanske inte syns med det är faktiskt Jan Bylund!

Inga kommentarer: