söndag 6 juni 2010

Genusfrågan - igen

Varför finns det så få tjejer inom svensk standup? Intressant fråga? Ja, för fem år sedan kanske. Men det känns som varje tidning och magasin med (och utan) självaktning måste slentrianställa frågan minst en gång om året.

Senast var det Caroline Ringskog Ferrada-Noli i Nöjesguiden som i en liten översikt över humor i Malmö skrev såhär om Oslipat:

”Tittar man på komediklubben Oslipats program har tre av 18 ståuppare varit kvinnor under våren. Efter männens namn på programmet står det ”m.fl.”. man får hoppas på att dessa med flera i alla fall är lite inkvoterade kvinnor. Jag säger inte att de kvinnliga ståupparna i Skåne är roligare än männen. Det är argumentet att det inte finns så många roliga kvinnor till antalet som jag vänder mig mot. Bara för att ni umgås med astråkiga människor behöver ju inte showbiz skadas”.

Och det är helt riktigt. I vårt kalendarium på hemsidan har vi bara med två namn per gång. De två namn som är kändast. Tyvärr är det mest män. Däremot skriver vi alltid på hemsidans förstasida ut alla namnen på de som ska uppträda nästa gång. Liksom vi gör på Facebook och på Kulturcentralen, samt i de pressmeddelanden som även Nöjesguiden får. Det är alltså inte särskilt svårt för Caroline Ringskog Ferrada-Noli att kolla upp siffrorna. Det är heller inte jättesvårt att ringa oss och fråga. Det gjorde för övrigt Nöjesguiden. Men då frågade dom om några andra saker, som vilka som skulle uppträda sista gången.

I själva verket har vi haft 40% kvinnor på vår scen i vår, något som vi är stolta men inte nöjda över. Jag mailade Caroline Ringskog Ferrada-Noli och frågade varför hon inte kunde kolla upp det innan hon skrev om oss och fick svaret:

”Hej, jag läste er program och räknade. Vänliga uppriktiga hälsningar. Caroline”

Nu är det ju lätt att raljera över att det är så här Nöjesguiden funkar. Hellre en bra story än ordentlig research. Men tyvärr känns det lite så över hela fronten. Jag var väldigt spänd över Bangs humornummer, men förutom Annika Lanz artikel så kändes det hela rätt intetsägande, inklusive intervjun med Petra Mede där artikelförfattaren mest ville briljera med sina nyvunna kunskaper om konstnärlig/surrealistisk intervjuteknik.

Genusarbetet inom svensk standup är ett långsamt och mödosamt arbete. Men jag konstaterar att det i alla fall inte utförs inom den svenska journalistkåren.

3 kommentarer:

Linn sa...

Jag kommer gärna och hjälper till med kvoteringen. Skämtar också om okej?

Zabina sa...

Bra inlägg Fritte. Jag har otaliga gånger irriterat mig på fenomenet "mennikillarmåstejusläppaintjejernaistandupockså".

Jag har aldrig mött någon som inte skulle respektera en kvinnlig stå-uppare inom stå-upp världen. Ni gör ett skitbra jobb.

Som sagt, det är ju inte ert fel att tjejer inte vill/vågar gå upp på scenen. Och det faktum att många av de komiker man väljer att se är manliga, det kan ju inte heller komikerna hjälpa.

I höst ska jag bli bättre på att besöka Malmö och Oslipat - saknar er!

Fritte Fritzson sa...

Vi saknar dig också. Men Lkpg är väl inte kattskit?