fredag 4 juni 2010

Den vida klyftan mellan gamla och nya komiker?



Även om komikerbranchen på många sätt är väldigt vänlig och inkluderande så finns det en ganska tydlig skillnad mellan komiker ur de tidigare generationerna och de som kommit fram på senare tid. Den lite schematiska skillnaden är väl att de gamla tycker att de nya saknar finess och bara vill provocera och de nya tycker de gamla är mossiga.

Ett par exempel:

En komiker ur den äldre generationen hävdar att malmökomiker ur den nya generationen saknar värme i sin ståupp.

En komiker ur den äldre generationen berättar att han sett en nyare komiker som skojar om att skjuta pingisbollar ur fittan. Han menar att komikern inte behöver säga just det ordet. Jag menar tvärtom att det blir roligast om hon säger just så. Speciellt eftersom hon fram till just det skämtet inte alls använder särskilt grovt språk.

Ofta känns det som om man hänger upp sig på fel saker. Jag menar inte heller att alla nya komiker är helt suveräna. Och naturligtvis finns det inget självändamål i att säga könsord. Men jag stör mig bara på helt andra saker. T.ex. när en komiker gör sig till talesman för sitt kön genom att säga: "Ni vet när vi killar kammar oss/duschar/går på krogen". Det gör mig mycket mer irriterad än när nån säger fitta. Det är alltid sammanhanget som avgör och det måste både komikerna och publiken lära sig att förstå.

Kristoffer Svensson har just nu en rutin som handlar om en väldigt snuskig ramsa: "Du får göra med mig som du gjorde med min mor, knulla mig i röven när fittan blir för stor". Det är ju jättesnuskigt och lite obehagligt. Men (och här får ni bara tro mig) Kringlan gör det här till nått helt fantastiskt. Han dissekerar ramsan och försöker förstå innebörden och när det snuskiga möter det akademiska uppstår nått väldigt kul. Den här rutinen är alltså något av det bästa jag sett i år, det är skrivet med finess och den innehåller könsord. Det ena behöver inte utesluta det andra. Sammanhanget avgör. Repeat after me.

Inga kommentarer: