lördag 10 april 2010

Fem hinder

Lars von Trier gjorde 2003 tillsammans med poeten och filmaren Jørgen Leth filmen ”De Fem benspænd” (De fem hindren). Von Trier ger Leth i uppdrag att göra en remake av Leths film ”Den moderna människan” från 1967. Första hindret är att han ska spela in filmen igen - men på Kuba - och inte använda klipp längre än 12 rutor i taget.



Leth lyckas med uppdraget och får en ny utmaning. Att spela in filmen på världens värsta tänkbara plats, men denna plats får inte synas i filmen. Måltiden från originalfilmen måste vara med, liksom mannen, men inte kvinnan. Leth spelar in filmen i Bombays horkvarter framför en delvis genomsiktlig skärm.



Von Trier bedömer det som om Leth har misslyckats med att inte visa platsen och ger honom ett straff. Att antingen spela in allt igen i Bombay eller göra om den på valfritt sätt. (hur nu det kan vara ett straff). Leth väljer att spela in filmen i Bryssel med split screen-teknik.



Leth får ett fjärde uppdrag, att spela in en animerad version av filmen.



Också detta lyckas. Det slutgiltiga hindret blir att von Trier redan har spelat in en femte version av filmen. Denna ska Leth läsa en speakertext till, som om filmen vore hans egen, men von Trier har skrivit också speakertexten.



När jag satt och tänkte på min ståupp häromdagen så kände jag att också jag behövde en utmaning. Nästa vecka ska jag ståuppa på fem olika ställen i Stockholm/Gävle. Jag kommer att be respektive klubbarrangör att ge mig ett ämne att skriva fem minuter standup om inför varje kväll. Alltså varje kväll fem minuter om ett ämne som på något sätt ska utmana mig.

Här kan ni se mina fem hinder: El Mundo (måndag), Komikaze (tisdag), Mitt i smeten (onsdag), Standup på bio (torsdag) och Gasta (fredag). Jag måste också efter varje kväll lägga upp de fem minuterna här på bloggen.

5 kommentarer:

Marcus Johansson sa...

Din galning! Det kommer aldrig att gå!

Fritte Fritzson sa...

Nej, jag vet. Men jag måste ju blogga om nått.

Fritte Fritzson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
johabbed sa...

Låter som ett mycket fint initiativ. Jag tror på dig!

Fritte Fritzson sa...

Tack Jofi. Det betyder mycket för mig.