onsdag 17 mars 2010

Krogen

I måndags kväll var vi ute ett gäng på Tempo. Restaurangen är ju en klassiker som stått stadigt i Möllans mylla sen mitten av nittiotalet. Servicen är som vanligt bra men lite "egen". Inledde med en musselsoppa som smakade väldigt bra. Perfekt balanserade smaker och väldigt goda musslor. Efter det åt jag en multe som var ok, men inte mer. Det var inte så det dansade i munnen av smaker, om man säger så. Däremot vet jag av erfarenhet att Tempo alltid lyckas med köttet. Till havets läckerheter drack vi ett vitt som jag glömt namnet på men som var gott, om än lite lättdrucket.



I tisdags var vi ute ett gäng på Bastard. Det är en köttrestaurang som har seglat upp som det mest spännande i Malmö på mycket länge. Dom jobbar efter lite samma tankar som Djuret i Stockholm, att hela djuret ska komma till nytta, allt från tunga, svans och fötter till mage och njurar. Det kan jag uppskatta. Om man tvunget ska äta kött kan man väl i alla fall använda annat än bara filén.

Inledde med sardiner i tomatsalsa på rostat bröd. Det var en väldigt fin liten anrättning. Salsan var stark, söt, salt på en gång. Efter det fick vi in en ragu på oxsvans, tunga m.m. Den var god, men inte helt fantastisk. Till detta drack vi ett rött som jag glömt namnet på och som var gott, om än lite väl lättdrucket.

Inga kommentarer: