fredag 5 februari 2010

Debatt

I måndags var jag med i en debatt i Hyresgästföreningens regi. Det handlade om bostadsbristen, och jag skulle va med som "upplivande inslag" under debatten. Ungefär som Carl-Gustaf Lindstedt i Hylands hörna. Teddy Landén, känd från TV4 var debattledare och han var jävligt proffsig. I panelen satt ett antal politiker samt representanter för byggindustrin, fastighetsägarna samt ett antal ungdomar med bostadsproblem.

För det finns ett problem. Allt fler ungdomar i Malmö/Lund tvingas bo kvar hemma hos Mamma och/eller Pappa istället för att flytta hemifrån, skaffa eget boende och börja sitt riktiga liv - det med sena fester, gränslös sex och vattenpipor ni vet.

Det blev en spännande debatt, inte minst för att Jultomten, känd böss-skramlare från Triangeln, redan tidigt började gorma om att allt var sjukt i samhället. Teddy Landén fick dock snabbt tyst på honom. Han lämnade sen evenemanget djupt besviken.



I pausen kom det fram en Sverigedemokrat till mig och frågade - rätt aggressivt - varför jag hade skämtat om Sverigedemokraterna? Det var ju uppenbarligen invandrarnas fel att det var bostadsbrist, så varför skojade jag om de enda som ville göra något åt problemet? Han gav ett rätt förvirrat intryck. Jag vet inte om jag kan dra några slutsatser av det - typ att det är så deras väljarbas ser ut. Jag konstaterar bara att han var komplett galen - och Sverigedemokrat.



Min egen insats gick ok. Jag hade förberett två, tre ställen där jag kunde hoppa in med färdigskrivet material och i övrigt försökte jag säga något roligt här och där. Det var faktiskt rätt kul, men också väldigt svårt. Tack till Johan Klintberger, Anna Grevlind och alla andra på Hyresgästföreningen för ett väldigt bra arrangemang.

Inga kommentarer: