onsdag 20 januari 2010

Våra okända stjärnor - Sven Slättengren

Ibland känns det som om det bara är samma namn som dyker upp överallt. Johan Glans, Magnus Betnér, Henrik Schyffert, Petra Mede. Därför startar jag en serie (jag vet att jag har startat serier här på bloggen som jag inte orkat fullfölja, men den här har inget givet slut) om några av doldisarna inom svensk humor och ståupp. Först ut är Sven Slättengren, som kanske inte behöver någon närmare presentation. Men jag bjuder ändå på ett utdrag ur svenska Wikipedia:

Sven Slättengren är en välkänd nöjesprofil i Småland. Han är sedan flera år tillbaka framgångsrik revypappa i Värnamo där han svarar för årliga nyårsrevyer. Komikerparet Stefan & Krister började sin revykarriär i Slättengrens revyer. Sven är också flitigt anlitad som stå-upp-komiker och allsångsledare. Han är en skicklig imitatör och har framträtt som sådan i radio och TV.



Man kan också på Wikipedia läsa att Sven under en tid hade ett förhållande med revyprimadonnan Agneta Lindén. Agneta skriver dock inget på sin Wikipediasida (vi utgår från att det är Sven och Agneta som skrivit själva) om att hon haft något förhållande med Sven. En slutsats av detta är att Agneta bryr sig mindre om Sven än omvänt, att Sven är den som ringer och frågar om de ska ta en fika ibland, varvid Agneta svarar att hon är upptagen med något nytt revyprojekt.



Vad man däremot kan läsa om Agneta är att hon har kilat stadigt med Sune Mangs, Ingemar Johansson (Ingo, alltså) och Arne Weise. Nu är jag inne och tassar i Kalle Linds domvärjo, men jag tror att man skulle kunna kalla Agneta Lindén för en starfucker. Roligt måste hon i alla fall haft med sina män.

Men jag undrar om inte Agneta Lindén känner ett sting av saknad när hon ser den här sketchen från en Hagge Geigertrevy där Sven Slättengren så skickligt gestaltar dåvarande Statsminister Fälldin. En särskild eloge till manusförfattaren (Hagge själv).



Vill du boka Sven Slättengren gör du det naturligtvis genom Lucas Events.

Inga kommentarer: