lördag 30 januari 2010

Jobbigt men bra

Det kan lätt bli tröttsamt - speciellt om man inte bor i Malmö - att läsa självgoda blogginlägg om hur jävla roliga alla är i Södra Sveriges största stad. Igår hade Ramstedt samlat ihop ett gäng skojare som ståuppade på "På Besök" under rubriken Malmö Komedifestival. Det blev en väldigt trevlig kväll. Själv öppnade jag upp aftonen - efter Kringlans konferencierskap - och skämtade om dammsugning, förhållanden, porr, vad som inte är socialt ok, förlegade ord och porr igen. Jag tar med mig 50 procent av skämten över månadsskiftet. Sen följde ett pärlband av komiker som alla skrivit helt nytt material. Och det var verkligen roligt. Inte allt, men förvånansvärt mycket.

Vad jag vill säga är väl egentligen det här. Det finns säkert andra kreativa miljöer där folk pushar varandra att bli lite bättre hela tiden. Men den i Malmö råkar vara min. Jag kan ibland känna mig osedd och obegåvad i en krets där folk hela tiden överraskar mig med roliga, spännande och vackra tolkningar av vad humor kan vara. Men också peppad att hela tiden skriva nytt, annorlunda och inte falla ned i det träsk som kallas ge-firmafestpubliken-det-den vill-ha.

Att umgås med begåvade människor är helt enkelt jobbigt, men bra.


Här är gänget som skojade igår: Valle Westesson, Nils Lind, Fritte Fritzson, Johannes Finnlaugsson, Jörund Larsen, Simon Svensson, Kringlan Svensson, Tomas Högblom, Marcus Johansson, Jonatan Unge, Cecilia Ramstedt, Josefin Johansson och Jesper Rönndahl.

6 kommentarer:

Marcus Johansson sa...

Vi ser dig! Du var jätterolig igår!

Tomas sa...

...och Erik Börén som (av någon anledning) saknas på fotot.

Fritte Fritzson sa...

Marcus: Tack, du är fin.
Tomas: Var var Erik när fotot togs? Det kanske han själv borde svara på, förresten.

Martin S sa...

Jag blir vansinnigt avundsjuk.

Fritte Fritzson sa...

Kom hit då Martin. Kanske i eftermiddag?

Erik sa...

Jag är bakom skogen. (På toaletten)