måndag 11 januari 2010

Intressant undersökning om "innerstäder"

Gjorde en jämförelse mellan Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala om hur stor innerstadsareal dom har. Innerstad har jag definierat som mer eller mindre sammanhängande kvartersstad. Det innefattar alltså östra Kungsholmen men inte västra. Kanske har jag missat något område, visst finns det kvartersstad i såväl Sundbyberg som i Midsommmarkransen, men det finns det å andra sidan också i Limhamn. Varför är det intressant? Inte egentligen. Men det är ändå spännande att se att Malmö har en relativt stor innerstad i jämförelse med folkmängden. Vissa hävdar ett den här typen av stad är bättre på att hantera stadsmässiga aktiviteter som handel och kultur. Inte så konstigt egentligen, med relativt väldefinierade gaturum och (ofta) offentliga lokaler i bottenvåningarna. Sen att mycket kultur uppstår i industriområden i perifera lägen är ju också något att ta i beaktande. Vi kan i alla fall konstatera att Uppsala aldrig kommer att utvecklas till något intressant.

Obs, kartorna är i samma skala.







2 kommentarer:

Marcus Johansson sa...

Intressant. Jag hörde någon gång på nittiotalet någon säga att Malmö hade en förhållandevis stor innerstad, och av någon anledning gjorde det mig lite så där pinsamt lokalpatriotisk som vi Malmöbor med mindervärdeskomplex så gärna är. Nu kämpar jag mot mina glädjekänslor när jag får detta uttalande bekräftat.

Fritte Fritzson sa...

Ja, nu är det grafiskt bevisat.