lördag 5 december 2009

Konsulter, konsulter, konsulter

Var konferencier/komiker på en stor middag igår på Luftkastellet. Det var ett infrakonsultföretag som hade julfest med sina respektive. 150 personer i lokalen, som ju är rätt stor, men hade blivit lite mysigare med bra ljus och lite julgranar (som ingick i en julgransklädningstävling).

Tyvärr var inte varken ljud eller ljus riktigt optimerat för det som hände under middagen, utan mer på att det skulle dansas efteråt, vilket kanske hade att göra med att det var en dj som monterade upp grejerna... Hursomhelst så borde jag naturligtvis dubbel- och trippelcheckat det här innan, men jag hade ändå berättat att jag tänkte köra standup och behövde något slags fokuserat ljus för detta ändamål.

Jag körde två, tre snabba inhopp under middagen och ett ståuppset på ca 20 minuter. Det gick inte av sig självt, om man säger så. Det var bara att ta på blåstället och ånga på och lita på att materialet började svänga. Det gjorde det faktiskt och jag kunde runda av med hedern i behåll. Jag skulle vilja ge mig själv en fyra för min insats, men bara en tvåa för resultatet.

Det är ju lätt att man börjar analysera för mycket, men det är ju ofta så att folk har lite svårare att komma igång när de inte känner varandra. Här var det alltså fem-sex olika kontor från hela Skåne plus respektive, vilket gjorde att det inte var supersammansvetsat. Kanske var dom inte så ståuppvana heller. Men jag har heller ingen lust att köra något slags brandtal innan och berätta hur mycket roligare det är om de bjuder till och skrattar och applåderar. Det känns lite som fusk. Fattar dom inte att jag är rolig så får det va, liksom. Idiotiskt tänk, jag vet.

Nu har jag kanske neggat det för mycket, för det var trevlig stämning rakt igenom, väldigt fint mottagande av arrangörerna och jag hade fint sällskap vid bordet av ett yngre par och några danskar. Fullgjort uppdrag kanske man ska sammanfatta det med. Och att det är gott nog.

Inga kommentarer: