fredag 25 december 2009

Jesper

Jesper Meijling är en av mina äldsta vänner. Han har precis fått en doktorandtjänst på teknik- och vetenskapshistoria vid KTH och vi firade detta med rödvin och olika fiskrätter hemma hos mig. Först två tapas, brännvinssill på grovt rågbröd och Rostad ciabatta med körsbärstomater, basilika och sardeller. Sedan en väldigt enkel pasta: Creme fraiche med örtsmak, röd stenbitsrom och varmrökt lax till vanlig spagetti. Så jävla gott.

Jag och Jesper har alltid väldigt roligt tillsammans. Det mesta vi skrattar åt är en gravt referensmättad humor som relaterar till olika samhällsfenomen. Det blir väldigt smalt. Jag skulle inte kunna skoja om de sakerna vi skojar om ens på den minsta elitistklubben i Malmö (läs På besök). Referenserna skulle flyga över huvudet på människor likt napalm över barnen i Vietnam. Det är inte en roligare humor, det är bara det att bara jag och Jesper uppskattar den.

Jag fick också ett julbokpaket av Jesper. Den innehöll tre böcker.



Förutom denna mellanösterns motsvarighet till "Rädda Joppe - död eller levande" innehöll paketet två andra titlar. En biografi över Hoola Bandoola band (jag ser nu framför mig en dreglande Kalle Lind) och en åtta hundra sidor lång odyssé över vitsens historia och fysiologi, utgiven av ett obskyrt överintellektuellt Göteborgsförlag. Julen är med andra ord räddad.

Inga kommentarer: