söndag 20 december 2009

Appelquist i källaren

Kristoffer Appelquist åker på turné nu, filmar det hela och så ska det bli en DVD av det. Vi hade förmånen att köra en extra Oslipatkväll med honom i Tangopalatsets källare i lördags. Första akten körde jag som konferencier, Tomas Högblom, Nils Lind, Marcus Johansson och så jag igen. Det var inte jättemycket folk, kanske 50-60 personer, men de var med från första sekunden. Det är något speciellt med den där källaren. Mer än en gång har jag tänkt att man skulle köra mer där nere, men stora salen är ju inte dålig den heller, det blir en helt annan grej, bara.

Tomas var jävligt vass igår. Han är en av dom jag skrattat mest åt i höst. Nils och Marcus gjorde också väldigt stabila gigg. Själv är jag mer än nöjd, både med mitt konferencierskap och med mitt set. Jag testade en ny grej om nazityskland, som började med nyheten om att Auschwitzskylten blivit stulen. Det är definitivt något jag ska jobba vidare på.

Sen gjorde Marcus en jävligt rolig presentation av Appelquist, som sen skojade i en fyrtio minuter. Som vanligt var han jävligt skärpt och bra. Jag hyser en oerhörd beundran för Kristoffer, både för hans intelligens på scenen och hans integritet. Men också för hur han jobbar väldigt målmedvetet med sin comedy. Det är väl han och Fredrik Andersson som känns som dom i min egen generation som har tydligast mål för var dom vill vara och hur dom vill jobba. Men huvudsaken är att det blir kul, och det var det verkligen igår. Motorcykelrutinen är kulturhistoria och resten också bra skit.

3 kommentarer:

poppe sa...

varför säger alla komiker "comedy" istället för t.ex. "humor" eller "komik"? obs, ingen diss, seriös undran.

Fritte Fritzson sa...

Det låter ballare.

Fritte Fritzson sa...

Även om det är engelska, jag vet...