söndag 29 november 2009

Norra brunn fredag 27 november 2009

Norra brunn i fredags var en riktig vitamininjektion. Jag inledde föreställningen med en kvart där jag i början pratade om ståupp och om människorna i lokalen för att sen glida in mer på material. Var rätt aggressiv på ett väldigt positivt sätt, ungefär som tjejer vill att man ska va i sängen.

Det var skratt från början och hela kvarten ut. Det kan inte bli annat än en femma i betyg. Efter mig gick Özz Nûjen upp och var som vanligt både väldigt rolig och väldigt nära publiken. Det känns som om Özz varje gång han går upp på scenen nu för tiden vill ligga lite på gränsen, att man inte riktigt ska veta var man har honom. Han lyckades med balansakten i alla fall och avslutade med bravur.

Aron Flam körde sen efter paus och testade rätt mycket nytt. Jag hade väldigt roligt och publiken också, även om de inte fattade 100% av det roliga. Sen avslutade Fredrik Andersson med en tight 25:a. Kul att ha följt Fredriks karriär ända från Oslipats tid i lilla baren på Jeriko till sista spotten på Norra Brunn. Fredrik har ett väldigt vetenskapligt angreppssätt till ståuppen. Ingen resonerar och tänker lika mycket på varför något är roligt, hur man fångar publiken och hur man behåller dom i sitt grepp. Men allt det här skulle vara helt meningslöst om det inte också är kopplat till en passion för jobbet, som det också är i Fredriks fall.

Sen blev det naturligtvis öl och jag hamnade i en hätsk diskussion med Råland Ulvselius om man kunde säga att en världsreligion är bättre än en annan. När jag vaknade upp nästa morgon insåg jag att det var jag som stått för det hätska, att Råland hela tiden hållit sig lugn och att jag skrikit "Men det är ju för att du är dum i huvet". Så börja inte diskutera religion med mig efter klockan två på natten på en liten sylta på Odengatan!

Inga kommentarer: