måndag 7 september 2009

Ute och cyklade i Bjärred



I lördags gjorde jag något av ett dubbelgigg i Bjärred. Det var ett gäng som anordnade en cykelfest, där man träffades för fördrink på en skola i centrala Bjärred och sedan fick instruktioner om var man skulle äta förrätt, varmrätt och dessert hemma hos olika deltagare och sedan slutligen samlas igen för mer samvaro.

Jag körde en kort akt (15 minuter) under fördrinken och påade då också att jag skulle underhålla mer på efterfesten. Denna visade sig va en rätt blöt historia. Folk hade druckit på rätt bra på de olika stationerna och var bra i gasen vid halv-11-tiden, när jag gick på. Jag märkte direkt att det inte skulle bli lätt. Det var sorligt i lokalen, folk stod och pratade och arrangören som skulle presentera mig hade svårt att få fokus. Dessutom hade det delats ut visselpipor som folk blåste i, vilket ju är kul, men också lite dumt om man ska köra ståupp...

Jag körde igång och hade rätt bra lyssning längst fram men fortfarande var det sorligt längst bak. Efter ett tag tog jag tag i det och sa till på skarpen (på ett ändå lite skämtsamt sätt). Det hjälpte ett tag, men snart var det lika sorligt igen. Jag tror jag körde en halvtimme och tackade sen för mig. Men då blev jag faktiskt inklappad (mest tack vare folk längst fram) och körde kanske fem minuter till.

Efteråt var arrangörerna lite ledsna för att det varit så sorligt, men det var ju inget dom kunde göra något åt. Tvärtom var det väldigt bra arrangerat från början till slut. Ibland är det svårt att peka på något som man kunde gjort annorlunda. Jag hade förberett mig bra, under fördrinken fick de definiera ett problem i Bjärred som jag hade skrivit en sång om till den sena föreställningen, jag körde ytterligare två sånger, vilket alltid är bra när det är svårt att få uppmärksamhet. Möjligen kanske det var lite för mörkt i lokalen. Normalt sett så är det ju bra att jobba i en mörk lokal med all fokus på scenen, men under de här omständigheterna kanske det hade varit bättre att se folk i publiken lite bättre för att kunna jobba med lokalen mer enligt principen hugga tag i dom som står och tjattrar och på så sätt få bättre lyssning. Men, det var ett lärorikt gigg och också roligt, för de längst fram bjöd i alla fall på bra skratt, även om de dränktes något av sliriga Bjärredsbor längre bak.

Men, det finns folk som bemästrar även dessa omständigheter. Martin Svensson gjorde samma gigg förra året. Läs om det här.

3 kommentarer:

johabbed sa...

Du skulle använt fler cykelordvitsar. Till exempel:

* Är ni pumpade?!

* Nu är ni allt ute och cyklar!

* Alle man på däck!

* Jag är mot bockstyre! Ner med patriarkatet!

* Jag ska göra som ett cykeldäck. Jag pyser.

Det hade blivit succé.

Martin Svensson sa...

- Host, host, jag kedjeröker.
-Ni borde sadla om till nykterister.
-Ni fattar inte vad jag säger? Det är fär att jag pratar slang.
Bra och ambitiöst jobbat i alla fall. Inte lätta förutsättningar.

Sofia sa...

Trots att jag har bott i B-town hela mitt liv har jag aldrig hört talas om någon cykelfest, men å andra sidan tillhör jag den generation som inte cyklar till sina jippon.