söndag 13 september 2009

Känsligt läge

Igår var det kickoff med Robinsredaktionen. Vi åt kött på franska kvarterskrogen La Couronne och sen gick vi för att se Pablo Francisco på Konserthuset. Det var en spännande upplevelse. Först värmde Janne Westerlund och sen kom två amerikanska uppvärmare som bägge var rätt bedrövliga. Den förste var bara bedrövlig, den andre började bra, men visade sig sen också va bedrövlig. Sen uppträdde Flip Schultz, som brukar värma upp för Pablo. Han var rätt rolig, men jag undrar fortfarande om han var det i kraft av sitt eget konstnärsskap eller om det bara var i jämförelse med de två första. Sen dök han då upp, "The Greatest Comic in the World". Och det var full fart från början. Men när knullsimuleringarna hade pågått i omkring en halvtimme hade jag liksom tappat honom. Jag frågade Marcus om vi skulle ta ett break och så gick vi och drack en öl i stället den sista halvtimmen.

Efteråt på Brogatan blev det lite diskussion kring varför vi hade gått, och jag och Marcus försökte förklara så gott det gick. För min egen del kände jag att jag hade fått för mycket dålig sexistisk comedy på alldeles för kort tid. När alla komikerna bjöd på ungefär samma actouts på temat avsugningar så fick det räcka. Missförstå mig inte, jag kan visst höra hundra sexskämt på en kväll, men då vill jag att de ska levereras med nått som åtminstone kommer i närheten av finess.

Det blev faktiskt en intressant diskussion om ståupp, om vad man har för preferenser, om snobbism och hur man ska förhålla sig till det man ser. Även om jag förstår att vissa kanske kände sig förminskade för att de hade skrattat åt något som andra så uppenbart dissade, så kände jag lite samma sak fast rakt motsatt, att komikerna på scenen så gravt underskattade min förmåga att tillgodogöra mig någon form av innehåll i det dom framförde.

Nåväl, efter ett tag så återgick vi till det som vi var på Brogatan för att göra, dricka öl. Det gjorde vi tills de stängde och sen blev det kycklingkebab på Bergsgatan. Tack till redaktionen för en rolig kickoff.

2 kommentarer:

LBO (Sköld) sa...

Bra gjort! Fick en Pablo-DVD en gång och den är den sämsta DVD:n jag äger. Det här var för mig ett mycket träffande blogginlägg om denna man.

Mats Andersson sa...

Jag håller med Sköld. Jag såg ju Pablo förra gången han var i Malmö och blev inte imponerad. Visst, en imponerande ljudhärmande imitatör, men ståuppkomiker?

Då blev jag mer imponerad av Flip Schultz och jag tror inte det var jämförelsen som gjorde det.