fredag 4 september 2009

Allt är Lundstedts fel

Pappa ringde. Han undrade varför jag inte har bloggat på några dagar. Jag berättade att allt berodde på Andreas Lundstedt. Jag har gått omkring i flera dagar oförmögen att göra något. Disken har hopat sig i köket, vännerna försummats. Vad är då det oerhörda som Lundstedt gjort sig skyldig till. Jo, han ska va med i Körslaget, TV4s helgsatsning där olika amatörkörer tävlar mot varandra. Först blev jag glad, eftersom jag vet att Andreas är uppväxt i Knivsta, mitt eget barndoms mecka. Men sen rasade allt samman för mig, när jag såg att han kommer att representera Uppsala. Visserligen tillhörde Knivsta Uppsala kommun när vi växte upp, men nu är Knivsta en egen stolt kommun med nästan 15 000 invånare.

Men, frågar vän av ordning, är inte 15 000 lite lite för att få ihop en skaplig tevekör? Då svarar jag att Stefan Nykvist från dansbandet Lars-Kristerz i Körslaget kommer att representera Älvdalens kommun med lite mer än 7 000 invånare. I jämförelse är Knivsta rena Kuala Lumpur. Dessutom, av de 15 000 invånarna är kanske 13 500 övre medelklassmänniskor som i princip skjuter upp körsång i armhålan flera gånger i veckan. Medan Älvdalenmänniskorna är upptagna med att åka skoter och bevara gamla folkspråk.

Jag känner skam, en skam över att komma från en kommun som Andreas Lundstedt inte vill kännas vid. Han kan basunera ut för hela svenska folket att han har HIV men inte att han är uppväxt i en liten småsömning pendlarkommun mellan Uppsala och Stockholm. Så förlåt pappa att det inte har blivit så mycket bloggat.

1 kommentar:

jonas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.