söndag 16 augusti 2009

Kulturkalaset

Det har hänt saker i Göteborgs ståuppmiljö de sista par åren. Klubbar som Bajsnödigt och Kul på Svenska har poppat upp och flera nya väldigt smarta komiker har börjat. I går hade jag förmånen att uppträda med några av dem på Kulturkalasets tältscen "Leve klotet". Det var nån slags miljösatsning med alkoholfritt, hembakade kakor och de obligatoriska udda sofforna och fåtöljerna som dyker upp på alla festivaler.

Arvid Asplund var konferencier och hade bl.a. en otroligt rolig rutin om lajvare i Visby. Sen uppträdde Kristian Flodin, Shahin Dehgahni, Emma Knyckare, Karl-Johan Kihlborn och Embla Löw-Larsen. Alla hade skrivit mycket nytt material om miljöfrågor och alla var också väldigt roliga, begåvade och annorlunda. Det går nästan inte att plocka ut nån ur högen, men Emma var ju bara så j-a rolig.

Efter denna kavalkad var tanken att jag skulle runda av med en tight tia. Jag hade också lite miljömaterial, men kände också att jag ville gasa på med lite andra grejer. Körde en inledning som handlade om Stefan Andersson och annan etnisk musik, och hur folk väljer mellan ståupp och kanonskjutningar. Sen blev det lite estradpoesi, pimp-my-kolonilott, som fått nytt liv och lite påven. Eftersom det skulle bli R'n'B efter vår akt så avslutade jag med min R'n'B-rutin som satt som en smäck.

Efteråt gick vi först till Lokal, en av de reklambyråtrendiga krogarna i det krogtriumvirat som består av Lokal, Publik och Social. När vi blev utslängda därifrån drog Shanin med sig ett gäng till en slags partybåt i kanalen. Stod och snackade segling och dejting några timmar och landade i DJ Dirtys lägenhet i Frölunda först vid fyratiden. En helt vanlig dag på jobbet.

2 kommentarer:

Ströbaek sa...

exakt så såg min tisdag ut förra veckan...

Fritte Fritzson sa...

Helt sjukt, Pontus! Känns som Groundhog day, fast på med 10 dagars uppehåll och olika komiker...