söndag 26 juli 2009

På besök

I torsdags var det som vanligt ståupp på krogen På besök på Nobelvägen i Malmö. Jag älskar stället. Det har jag i och för sig gjort sen första början, men det tål att sägas igen. En liten lokal (max 50 personer går in) och en publik som fattar vad det handlar om. Och inte minst kolleger som går in i matchen med ambitionen att leverera en pinfärsk åtta. Trodde inte jag skulle använda ordet pinfärsk i andra sammanhang än cocosbollar, men tydligen är det tillämpligt även inom standup.

Tomas Högblom (konferencier), Kringlan Svensson, Erik Börén, Marcus Johansson, Pernilla Hammargren, Mats Andersson, Jonatan Unge, Simon Svensson, Jesper Rönndahl och undertecknad skojade. Jag gick ut näst sist och det var svinroligt att stå på scen denna kväll. Alla gjorde det väldigt bra, för övrigt. Jag ger mig själv en 4:a i betyg. Jag ger alla andra 4:or också. Det finns ingen begränsning av fyrorna den här gången. Inte som i träslöjden där läraren hävdade att "fyrorna är slut". Är det bara jag eller var alla träslöjdslärare dumma i huvudet?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Förr i tiden kunde alla siffror 1-5 ta slut för en lärare.(även syfrökens) Då tyvärr 4-orna var slut så fick man hålla tillgodo med en 3a. Det var aldrig tal om att man kunde få en 5a istället (om man inte fjäskade såklart)Vem har sagt att betyg är /var rättvist?
vänligen, Eva-MARIE

Fritte Fritzson sa...

roligt att du har samma minnen av betygssystemet. Vad jag inte fattar var att vi elever redan i mellanstadiet hade förstått att systemet byggde på ett större antal elever och inte på en klass, vilket uppenbarligen var svårt för lärarna att förstå.

Anonym sa...

Hej
Roligt minne kan jag ej hålla med om. Fy vad man var frustrerad och föräldrarna lade sig inte i för hade lärarna sagt att det var så, så var det rätt och inget man kunde göra något åt. Nu är det tack och lov andra tider och man protesterar vilt( iallafall jag) om det man tycker är orättvist.
vänligen, Eva-Marie

Huvudveck sa...

Hej Fritte
Det här med betyg minns man med avsmak. Systemet när jag gick i skolan var att det skulle i en skolklass vara genomsnittligt en 3:a. Alltså om man gav en elev en 1:a så måste läraren ge en annan elev en 5:a eller 2 elever en 4:a, allt i det gyllene genomsnittet: 3. Jag vet inte om jag tjäna på det under min grundskoletid men jag minns hur fel det slog när jag gick på gymnasiet.

Vi var 4 klasser som läste social linje på Pildamm. 2 klasser var rena tjejklasser och 2 med 50/50 av killar och tjejer. I vår klass hade vi väldigt roligt och betygen dalade för valda delar av kamraterna (inkl mig. Detta var å andra sidan positivt för några som fick en omotiverad höjning av sina betyg på grund av våra dalande. Dom var glada för dom kom med lätthet in på högskolan.

I den tjejklasserna var det mycket hårdare tryck på betyg, dom hade ju inte oss slappa killar. Dom fick fightas om betygen. Min stilla fråga är: Hur kunde ett så genomfelaktigt betygsystem få finans så länge?????