måndag 27 juli 2009

Kulturhuset

Uppe på kulturhusets tak tänkte sig nog Peter Celsing att det kunde uppstå kultur. Det gjorde det igår. Fredrik Andersson guidade den helt fullsatta takterrassen in i ståuppens underbara värld på ett förtjänstfullt sätt. Sen bjöd jag på en s.k. tight tia som innehöll lite mer budskap än vanligt. Vet inte om det var för att det var en Betnérkväll eller bara för att jag kände för det. Det gick hursomhelst fint. Sen körde Messiah Hallberg, känd från Bungy Comedy och gjorde det bra. Han har en väldigt tydlig stil som överklasskille från Östermalm - en stil som verkar ligga om inte långt ifrån honom så åtminstone ett stenkast bort från hans "riktiga" identitet. Ska bli intressant att se hur han kommer att utveckla sig på scenen, blir det lika mycket överklassfasad, eller kommer han att kunna uppnå samma effekt med färre medel? Dag Sörås avslutade första akten med en tjuga varav jag hade hört det mesta, men där betraktelserna var lika sköna som innan. Hans abortrutin är så väldigt bra. Däremot skulle jag om jag var Dag ta och byta ut ytterligare några ord från Norskan för att få med sig den sista fjärdedelen av publiken som jag tror har lite svårt att följa med stundtals.

Andra akten körde Nour och gjorde det väldigt bra. Tror nog att man kan säga att hon var bäst för kvällen. Betnér avslutade och gjorde det stabilt, men inte helt självlysande. Efteråt blev det fest där för en gångs skull inte Betnér var spritharen, utan den lätt övertände småbarnspappan Johan Sköld klev fram ur skuggorna och tog på sig ledarbrynjan i kampen för ett roligare Stockholm. Efter en hotellbar, ett gangsterställe på Vasagatan och en efterfest på Kungsholmen slänger jag in Johan i en taxi kl. fyra på morgonen för vidare befordran till Värmdö.

Själv släntrar jag ner till Centralen, köper lite fika och sätter mig och läser Roberto Savianos "Gomorra" i väntan på första morgontåget mot Knivsta 05.41. Vem har sagt att artistlivet inte är omväxlande.

Inga kommentarer: