fredag 26 juni 2009

Ståupp i Köpenhamn

Tog med mig vapendragarna Marcus och Erik till Köpenhamn igår för att gå på Bitter Baby Comedy Club på Islands brygge. Inklämda i den minimala lokalen (med plats för ca 60 gäster) fick vi se närmare 2,5 timmars comedy. Det är Frank Hvam, en av Danmarks absolut bästa komiker som driver klubben tillsammans med Michael Wulf, känd bl.a. för serien Wulffmorgenthaler. Det var en spännande föreställning. Michael Wulf gick som konferencier in i folks psyken på ett sätt som jag inte riktigt upplevt tidigare. Hade han varit lite kortare i sina snack hade allt suttit som en smäck. Frank själv körde två set om ca 20-25 minuter varav det mesta verkade komma nästan direkt från pressarna. Det var riktigt imponerande att se honom köra så pass mycket nytt material, varav några grejer redan var riktigt trimmade. Efteråt frågade jag Marcus vad han tyckte, men han hade inte förstått något. Men han hade en kul kväll. Efteråt satt vi längst fram i Metron som första klassens turistfånar och kände oss som i en sci-fi-film.

6 kommentarer:

Martin Svensson sa...

Säg till om ni åker över nån annan gång. Jag hänger gärna med (och kan översätta åt Marcus).
Har ni kollat på andra klubbar?

Fritte Fritzson sa...

Nej, var på Comedy Zoo en gång, men då var det impro.

Martin sa...

Jag har bara varit på Comedy Zoo, men det bör ju finnas en hel del klubbar. Men en tur till Comedy Zoo är inte helt fel. En liten uppstart till hösten?

Fritte Fritzson sa...

Precis. Jag är väldigt sugen på att köra nånstans också. Var faktiskt inbokad på en mindre klubb för nått år sen, men fick tacka nej pga tidsbrist...

Fritte Fritzson sa...

Har gjort en liten undersökning nu, och förutom Comedy Zoo har jag hittat 4 klubbar med lite mer tryout-karaktär.

Bispebjerg CC (Nörreports (st)
Bitter Baby CC (Islands brygge)
Comedy Lab (Amager)
Cafe Zusammen (Frederiksberg)

Kan finnas fler, men tyvärr hittar jag ingen sida som komikaze, som listar allt och alla. Har alltså inte hittat Danmarks Mike Räsänen än...

Niklas Larsson sa...

Vilken fin blogg du har fritte, har ja inte sett innan!
Ja jobbar ju i Köpenhamn och kolegorna tjatar på mig att dom vill se mig, så vad sägs om en "sverige duo"?
Hade varit trevligt
Ska se om jag kan gå in på någon klubb o prata lite me dom, se om det finns någon klubb som det inte är läng kö på.