måndag 1 juni 2009

Släng det, Alicia

Igår var jag konferencier på Springbreak, en endagsfestival i Kalmar. Akter som Eldkvarn, Lazee, Mando Diao och Hammerfall spelade. Jag försökte skapa trevlig stämning och fick faktiskt hoppa in istället för John ME, som ställt in på grund av sjukdom. Lite ironiskt när man har en hit som heter "Love is my drug". Nu sjöng jag inte John ME-hits utan körde en halvtimmes ståupp istället. Det gick rätt ok på det där ligga i gräset på en festival-aktiga sättet, dvs inga gapskratt som kom emot mig som en Ivanisevic-serv utan mer att folk kom fram efteråt och sa att jag var kul.

Banden var ju såklart väldigt trevliga över lag. Plura, Karla, Tony och de andra var så där Eldkvarn-mysiga och Lazee och hans gäng, bl.a. sidekicken Chris och DJ Jesaja, som driver Kärleksklubben i Malmö, var inbjudande på ett typiskt hiphopaktigt sätt. Mando Diao var däremot så där nonchalanta som man blir om man kollar på för många Joy Division-dokumentärer. Efteråt stod jag och hängde mot kravallstaketet mellan backstage och festivalområdet och snackade med några tjejer och killar i 16-årsåldern om ditt och datt. Jag berättade om min standup och de log ikapp över att ha sett Mando Diao på nära håll. Alicia, en av tjejerna, var helt till sig över att ha fångat Gustav i Mando Diaos plektrum. Det stod Gustav på det och jag antar att man kan beställa dom i 500-pack på internet.

Efterfesten var på Palace inne i stan och jag stod och grät över att mitt visakort just gått sönder. Då såg jag Mando Diao, gick fram till dom, frågade efter Gustav och berättade att jag träffat en tjej som var världens lyckligaste efter att ha fångat en liten plastbit med hans namn på. Jag tror aldrig jag sett någon uttryckslösare i hela mitt liv. Han brydde sig inte en sekund över "vad var det nu hon hette" eller vad hans musik betydde för henne. Jag lämnade honom och pratade istället med Kevin Borgs keybordist, en trevlig ung stockholmare. Kände mig trots allt lite glad att jag tidigare under kvällen presenterat Mando Diao som det största som kommit från Borlänge sen "Fönt ja e körv". Och till Alicia vill jag bara säga: Släng det, hans namn är inte värt att ha på din vägg.

Inga kommentarer: