onsdag 17 juni 2009

Det blev en bra kväll på Komikaze på Ego igår...

Igår var det debut för mig på den legendomsusade klubben Komikaze på Kammakargatan i Stockholm. Jag har väl själv bidragit till legenden genom att skoja om klubben några gånger i olika sammanhang. Nedkarvad i Brunkebergsåsen ligger Restaurang Ego, som väl egentligen inte har optimala förutsättningar för ståupp, men det funkar helt ok ändå. Under tre akter bjöds på ståupp från ett 15-tal komiker varav de allra flesta var väldigt roliga. Om man ska nämna några får det ändå bli Alexander Forsell, rätt ny komiker som gjorde det väldigt bra, Pontus Ströbaek som gjorde en tia med mestadels ruggigt publiksnack och Agneta Wallin som var väldigt rolig, skarp och smart! Gillade också Marcus Johanssons (som fick hoppa in som konferencier) Fredrik Reinfeldtskämt, även om Ragnar Dahlberg kanske skulle gjort det ännu roligare.

Nu undrar ni alla, och kanske i synnerhet Kalle Lind, hur det gick för undertecknad. Jodå. Vi 22.25-tiden, efter två pauser och 14 komiker gick jag upp och publiken var väl inte så där toppenpigg, men helt ok. Inledde med lite "i stunden-material" om bl.a. klubben, Betnér och Ströbaek och körde sen en tia med blandat nytt och gammalt. Har skrivit om min Pimp-my-kolonilott-rutin lite (Johan Sköld är förmodligen den ende som kommer ihåg den, tänk säsong Orange) och det kändes faktiskt bra, även om den ska slipas på lite. Lite uppskattande kommentarer efteråt och öl med bl.a. Betnér, Marcus, Sandklef, Karlén, Ilar och Forsell efteråt. Det här sista var också mest en eftergift till Kalle Lind, som gärna tar del av vad som händer med den delen av malmös komikerskrå som har möjlighet att resa runt på den galna cirkus som ståuppsverige innebär, istället för att sitta i Malmö med två barn och betala av på sin bostadsrätt.

Agneta Wallin. Kanske bäst igår. Foto: Jocke Höglund.

8 kommentarer:

LBO (Sköld) sa...

Korrekt! Jag minns "pimp my kolonilott" mycket väl!

Ströbaek sa...

Först trodde jag i min enfald att du menade att jag var en "tio-poängare"... sedan visade sig att du syfta på tiden.
Sedan satt jag i 20 minuter och försökte analysera ordet "ruggigt". Kom fram till att det kan sägas på så många sätt och på så många dialekter.

Blev jag klokare? Nä.

Jag tyckte att du var väldigt bra igår. Tack för att jag fick se dig på riktigt (har tidigare bara sett dig på låtsas - i min fantasi)

Fritte Fritzson sa...

Med ruggigt menas i detta fall inget annat än ruggigt bra!

Fritte Fritzson sa...

Men du är en tiopoängare, Pontus!

Kalle Lind sa...

Jag tackar för infon. Matnyttigt, fylligt. Det känns som om jag just ätit en marängtårta.

Fritte Fritzson sa...

Marängtårta. Jo jag tackar. Det är nog det finaste du sagt, Kalle!

Ströbaek sa...

Nu har jag ägnat fyra dagar åt att fundera på det faktum att du eventuellt stöter på mig... blir förvirrad i min hetronormativa värld.

Fritte Fritzson sa...

Jag förstår Pontus. Det är ungefär som förra sommaren, när jag gick upp på en ungdomsfestival och inledde med "Jag har legat med era pappor". Som en lite subtil hyllning till Louis CK som sa det samma i en liknande situation men om mammorna...

Alla möjligheter att skaka om heteronormativiteten måste tas.