fredag 1 maj 2009

Valborgsfest på fabriken

Alla som någonsin gjort något i mediemalmö var på valborgsfest på Fabriken. Det räcker om jag nämner namn som Fredrik Gertten, Magnus Thure och Ditte Nielsen så fattar ni.

Fabriken är alltså ett gäng som köpt en gammal fabrik på Kirseberg, s.k. "charmig" stadsdel bortom Värnhemstorget, och byggt om den till bostäder, bland dem mina bekanta Valle Westesson, Kalle Lind och Björn Eriksson. Det var fullt pådrag redan från början med barn som sprang runt och lekte och korv och öl i mängder. Det blev en riktigt rolig valborgsfest (för en gångs skull) med bra underhållning. Jag bidrog med en hyllning till Fabriken där min tes var att allt var en del av ett förnedrings-TV-program med titeln "Hjälp, jag är med i ett kulturarbetarkollektiv på Kirseberg" med grenar som "Vems gubbkeps växer först fast på huvudet", "Min mammas gamla städrock har blivit en tjusig klänning" och "Mitt barn har ett knasigt namn!". Det var uppskattat, liksom Teater Fortunas uppläsning av Kristina Lugn, Kalles berättelse om en vinalkad Anita Ekbergs sommarprogram och Valles redogörelse för BRF Fabrikens tillkomst.

Sen blev det mer öl och korv. Stort tack till Fabriksarbetarna för att ni åstadkommit en oas i Malmö där man kan träffa trevliga människor under avslappnade former.

Inga kommentarer: