lördag 25 april 2009

John Waters



John Waters, skaparen av kultklassiker som Pink Flamingos, Polyester och Hairspray, var på Palladium igår. Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Kanske en kåserande föreläsning med en och annan rolig anekdot. Det blev mycket mer än så. Det blev en timme och 20 minuters ståuppshow. John Waters är en mycket speciell människa. Älskare av bizarra brott, bög med tangorabatt, Baltimoreälskare och filmare med smak för amatörskådespeleri och grälla färger.

Det var länge sen jag hade så roligt på en teater. Waters berättade med sitt liv och sina filmer som ett slags ramverk om allt från blossoming (fråga någon i din närhet som vet mer om fisting) till poppers (fråga någon som vet mer om snabbverkande droger). Jag njöt helt och fullt av en människa som både kunde vara rolig, smart och tankeväckande på en gång. Att John Waters är toleransens förespråkare är ju inte direkt någon nyhet, men om det fanns andra budskap denna kväll så var det nog att våga gå sin egen väg och låta nyfikenheten styra ens konstnärliga gärning.

Efteråt var det frågestund och ett antal i publiken fick briljera lite med sina detaljkunskaper när de ställde detaljerade frågor. Jag hade nog snarare velat fråga om herr Waters var intresserad av att ta några järn efter föreställningen. Och kanske ett par poppers...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej
Mannen på bilden liknar en blandning av mina föräldrar på 60-talet
vänligen, Eva-Marie