lördag 25 april 2009

Mina lag

Jag skriver inte så mycket om fotboll här. Det är ju först och främst en ståupp-blogg, men ibland så måste livet och konsten gå in i varandra. Jag har tre favoritlag. Har nästan alltid haft. Kan man heja på tre lag? En berättigad fråga, kanske lika berättigad som om man kan älska flera kvinnor samtidigt. Min gode vän Magnus, som också har tre lag, brukar säga att lag 1 är mamman, lag 2 frun och lag 3 älskarinnan. Förutom en lätt patriarkal syn på relationer så visar det väl egentligen bara att kärleken ser olika ut, men att den säkert är möjlig.



Året är 1977. Jag är sex år och har av nån anledning en mössa i Djurgårdsfärger. En av pappas jobbarkompisar kommer hem till oss på middag. Han förklarar det orimliga i att jag går runt i en djurgårdsmössa. Sen kommer en lång föreläsning om Malmö FF. Om Bosse, Krister, Staffan, Tore, och Janne Möller. Jag lyssnar. I den åldern är man rätt påverkbar och redan nästa dag har jag mer eller mindre tvingat min mamma att sticka en randig tröja i himmelsblått och vitt. Jag är den ende i min skola som håller på MFF. AIK är det stora laget, följt av Djurgården (ingen håller på Bajen) och någon enstaka Blåvittsupporter. MFF är nog en av anledningarna till att jag på nittitalet flyttade till Skåne. Jag började så småningom följa laget på plats och var kanske som mest fanatisk året de låg i Superettan. Di blåe var helt enkelt tvungna att gå upp igen. Jag såg Zlatans drömmatch mot AIK i den Allsvenska premiären 2001 och jag var också en av de stolta 23 500 som invigde Swedbank stadion för några veckor sedan. Den himmelsblå färgen går aldrig ur. Imorgon möter de Mjällby i cupen på Strandvallen.



Året är 1979. Jag är åtta år och ser som alla andra på Tipsextra. Jag vet inte varför jag fastnar för Manchester United. De enda spelarna jag kommer ihåg från 70-talet är Steve Coppell och skotten Lou Macari. Men det kanske var lite samma sak som med Malmö. Ingen höll på Man U. Leeds och Nottingham Forest var stora i Sverige på sjuttiotalet, liksom Arsenal och Tottenham. Sen kom åttiotalet då Bryan Robson i stort sett själv höll stånd mot Liverpools mördarmaskin. Det känns fint att säga när folk påstår att jag håller på ett vinnarlag att jag beställde min första Man Unitedhalsduk samma år som laget förlorade FA-cupfinalen mot Arsenal med 3-2. Idag möter de Tottenham i ligan på Old Trafford.



Året är 1980. I Knivsta IKs klubblokal vid Engvallen hänger vimplar från när och fjärran. En nyfiken nioåring med ett överdrivet geografiintresse granskar dem intensivt. En av vimplarna är Fútbol Club Barcelonas. Att laget som fostrat Gösta Sandberg någon gång mött Barca känns stort, på gränsen till orimligt. Jag bestämmer mig för att tycka om laget. Jag förstår långt senare att jag gjort rätt val. Att jag valt det av två spanska storlag som stod för antifascism och vars president mördades av Francos styrkor under inbördeskriget. 1996 flyttar jag själv till Barcelona. Förutom studier vid arkitektskolan hinner jag med fler Barcelonamatcher än någonsin tidigare. Följer alla matcher och läser i stort sätt dagligen El Mundo Deportivo, dagstidningen som i stort sett bara skriver om Barca. Det är nog genom den jag lär mig spanska över huvud taget. Jag upplever också året då Ronaldo trollar på plats på Camp Nou, ser dem köra över Håkan Milds Real Sociedad och krossa AIK i cupvinnarcupen, som de sen vinner. Jag får uppleva segerrusiga Barcelonabor som strömmar genom stadens gator och sjunger. Jag missar den obligatoriska öppna dubbeldäckaren, men dricker mer cava än jag någonsin gjort. Idag möter de Valencia i ligan på Mestallastadion.

Upplagt för en fotbollshelg med andra ord.

8 kommentarer:

Marcus Johansson sa...

Tack för inlägget. Jag orkade inte läsa det.

Sofia sa...

Egentligen kan man inte heja på tre lag, men det var ju inte tre allsvenska lag så det är godkänt, och när det är Malmö FF är det jäääättegoooodkäääänt.

Fritte Fritzson sa...

Marcus, ville bara få dig att känna hur det känns varje gång jag öppnar ett av dina inlägg.

Sofia, blått ett lag...

Fritte Fritzson sa...

Förresten gjorde Man U igår en av de finaste upphämtningarna jag sett på senare år. Låg under med 2-0 i pausen, men reste sig och gjorde 5 mål på dryga 20 minuter. Världsklass.

Barca klarade oavgjort mot Valencia efter ett sent mål av Henry. Bägge lagen i topp fortfarande, alltså.

Malmö börjar spela om en dryg timme.

jonas sa...

Artikelkommentarerna på expressen.se är ju till 99% trams, men en av kommentarerna under dagens artikel om cup-matcherna var lite rolig:

"Det är det som är charmen med Svenska Cupen, även de mindre och otippade lagen kan vinna. Idag vann t.o.m. Djurgårn!"

För övrigt var väl parentesen "ingen håller på Bajen" inte helt sann. Jag minns iallafall minst en.

Fritte Fritzson sa...

Bajen. Du?

jonas sa...

Jag har visserligen en grönvit tröja på mig idag, men ibland är en sådan bara just en grönvit tröja.

Det var unge herr Lindberg jag menade.

Fritte Fritzson sa...

Just det, Janne.