fredag 17 april 2009

Civilkurage

För ett par veckor sedan stoppade jag i åtta kronor i en varuautomat i SVT-huset på Jägersro. Jag tänkte köpa en dubbel knäckemacka med nån slags kräm emellan. Kanske var det smaken "Skogens skatt" mina smaklökar längtade efter. Men när automatens skruvmekanism skulle föra ut brödet i transport-tråget som för ner läckerbiten till luckan längst ned i automaten hände något. Knäckemackan fastnade och föll inte ner.

Ni förstår säkert hur det kändes. Desperation, ångest och en känsla av varför? Men så hittade jag ett telefonnummer på automaten. Jag bestämde mig för att ringa:

- Selecta.
- Hej, jag står i tevehuset på Jägersro och det är en grej som har fastnat.
- Ok, hur mycket blev du av med?
- ... Åtta kronor (plötsligt känns samtalet pinsamt)
- Fint, då ska jag be om din adress så skickar jag en varucheck till dig som plåster på såren.

Jag glömde bort allting. Men så dimper det ner ett kuvert i postlådan. Från Selecta. Jag öppnar det andäktigt. I kuvertet ligger en check. På 10 kr! Att lösa in i nästan vilken butik som helst (ej Lidl eller Netto står det på baksidan - som om jag hade velat). Känslan när jag står där med checken i min hand är precis:

50% Bra Fritte, det lönar sig att klaga. Rätt ska va rätt. Och
50% Vilken patetisk människa du är.

Inga kommentarer: