fredag 30 januari 2009

Standup Kalmar

Tog tåget till den gamla unionsstaden igår. Kalmar är småborgerlighetens mecka, en stad med pittoreska byggnader, helt avskärmad från den gyllene triangeln Stockholm-Göteborg-Malmö. Men ändå rätt trevligt på något vis. Jag flanerade längst de små gatorna, insöp atmosfären, satt på konditori, läste Barometern.

Klubben, som drivs av en snubbe som heter Fredrik tillsammans med kompanjonen Thomas, ligger på Restaurang Byttan i anslutning till Konstmuseet, precis invid Kalmar slott. Lokalen är lite svår med en rätt stor bar mitt i, men de hade gjort det bästa av förutsättningarna. Likaså verkar marknadsföringen fungera fint eftersom det var fullsatt, utan några jättenamn på affischen. Personalen var verkligen så där kalmaritiskt trevlig. De serverade en fantastiskt god buffé med helstekta köttdetaljer som entrecôte och oxfile och ett överflöd av etniska såser.

Fredrik började som konferencier och presenterade sen Jesper från Vaggeryd som bara hade ett par-tre gigg i bakfickan och gjorde ett bra jobb. Sen var det dags för mig. Jag kände mig väl till mods och körde en 25:a som var väldigt rolig, både för mig och för publiken. Det som var bra var att jag tog fatt i det som hände i lokalen. Bakom scenen fanns en eldstad som hade sotat ner den vitkalkade väggen ovanför och där man kunde skriva saker i sotet. Det var rätt kul, och något som jag kunde ha utnyttjat mer, tror jag. Problemet var att jag då och då pratade lite för mycket om ståuppteknik, dvs metamaterial om hur jag jobbade som komiker i lokalen. Lite Peter Wahlbeck style, vilket då och då sänkte tempot. Men det är verkligen bara en randanmärkning. Gick av till en varm applåd och tänkte ut vad jag skulle ge mig själv i betyg:

Tekniskt framförande 3+
Materialval 4
Publikkontakt 5
Helhetsbedömning 4+

Sen paus och efter den Fredrik igen innan Göran Ebenhart. Göran gjorde ett stabilt gigg och höstade in mycket skratt, även om han själv inte var helt nöjd. Sen drack vi öl med gäster och kollegor innan jag och Göran promenerade hem genom ett stilla Kalmar till vårt hotell på Ängö. Konstaterade att det inte fanns TV1000 och somnade snabbt.

Inga kommentarer: