tisdag 2 december 2008

Klungan

Var och såg på Klungans föreställning "Det är vi som är hemgiften" på Södra teatern i lördags. Fick den absolut sista platsen i hela salongen, på första balkong, bakom en pelare. Tur att jag har giraffhals, så jag sträckte mig lite till vänster och satt väl i och med det lite för nära damen på den stolen, men jag låtsades som om det var helt normalt. Har bara sett Klungan på Youtube innan, men det mesta var sig likt. Avskalad scenografi, mest monologer och fantastiska texter. Skillnaden var att det denna gång var ännu mer avskalat. Jag förstår på sätt och vis varför Klungan har blivit mediaälsklingar. Det de framför har rena litterära kvalitéer och allt är både roligt, finstämt och ibland lite melankoliskt. Denna gång hade de tagit hjälp av regissören/koreografen Birgitta Egerbladh, som hade tillfört mycket av det som gjorde "Det är vi som är hemgiften" till en sådan helgjuten föreställning. Bara sättet de tog sig in och ut från de olika scenerna var väldigt innovativt. Gillar ni s.k. bra humor så kan ni med fördel gå och titta. Extrainsatta föreställningar nu till helgen. Hoppas de kommer till Malmö också. Då ska jag ta med mig alla jag känner.

3 kommentarer:

Isabel Venneman sa...

Bjuder du? :D Auuright! Ja då får man väll bara ta att lära känna dig!

/ Isabel Af Öhring

Jimmie sa...

Tjena Fritte!

Jag tänkte bara fråga dig om det inte är möjligt att ändra till en mörkare bakgrund, alternativt en mörk text? Det är svårt för vissa (mig) att läsa svart på klar-rött =)
Ville bara påpeka det då jag tycker dina texter är intressanta =)

Fritte Fritzson sa...

Isabel: Jag kan inte lova att jag bjuder dig på Klungan om de kommer till Malmö, men om de kommer till Torna Hällestad så lovar jag!

Jimmie: Jag vet att det är störigt. Jag och Marcus, som jag driver med Oslipat med, brukar ju ha olika färger på Oslipats säsonger och just nu är det röd - och då får bloggen samma färg också. Men snart är det slut med det. I vår jobbar jag för en ljusare färg med bättre kontrast!