lördag 29 november 2008

Kokande brunn

Fredag kväll. Först körde jag ett kort gig på Flopp Comedy där jag testade en del nytt. Jag var först upp på scenen och det var inte sådär jättevarmt så jag fick jobba lite. Men det kändes i alla fall som en bra uppvärmning inför kvällens senare nöjen. Trevligt bemötande av Anna, Rune och Johan på Flopp!

Sen strosade jag över Sveavägen bort mot Norra Brunn och mötte Hannes Hervieu som öppnade kvällen. Hannes har en intelligent humor och kommer att begå stordåd i framtiden. Håll utkik efter den mannen! Sen gick jag upp och körde en 20-25 minuter som gick riktigt bra. Jag har nog inte haft så kul på en scen på hela hösten. Speciellt nöjd är jag med mina publiksnack och improvisationer. En man satt och snackade i mobil med sin fru vilket föranledde en ganska lång drapa om osjälvständighet. När jag har två-tre skämt kvar av min akt så blir det nått glapp i micksladden så jag står och skriker ut de sista skämten och det blir faktiskt skitkul. Gick av väldigt nöjd.

Tekniskt framförande 4
Materialval 5
Publikkontakt 5+
Helhetsbedömning 5+

Sen drog jag tillsammans med David Druid, Branne Pavlovic och Johan Uddenberg vidare och såg RAW på Chinateatern. Soran Ismail var först upp och fick mig att njuta av mycket nytt material bl.a. en rutin om akvariefiskar som jag verkligen älskade. Sen körde Laurie Elliot, en kanadensisk komiker som jag verkligen gillade. Hon hade jobbat med små kopplingar av sitt material till Stockholm och kvällen vilket var ett plus och hon var riktigt tight.

Efter pausen gick Petra Mede in och dominerade teatern. Jag älskar den kvinnan. Hon är nog den jag skrattar mest åt av alla svenska komiker. Blixtsnabb hjärna och tidvis också helt utan censur! Sist ut var Johan Rheborg som drog igång i ett vansinnestempo och aldrig bromsade in. Johan har ingen publikkontakt på det sättet att han frågar folk om saker, men han visade verkligen att standup kan framföras på många olika sätt. Mårten Andersson var skön som konferencier.

Kvällen avslutades på Blue Moon Bar med öl och komikersnack och så fick jag träffa Davids mycket trevliga flickvän. Sen Drive Thru och hem till Brannes lägenhet i Akalla, där vi avslutade kvällen med burgare och en genomgång av Brannes lumparfoton. Somnade in på soffan lycklig.

10 kommentarer:

Linn Edlund sa...

Aha... Själv skrattar jag mest åt helt andra komiker. Som skriver egna sjämt & framför dom rakt från hjärtat.

Linn Edlund sa...

oj det där kan ju tolkas lite hur som helst... Nu ska jag sluta att kommentera på bloggar haha & bara läsa Sverjes bästa blogg...

Fritte Fritzson sa...

Nej, det blir ju lätt lite kryptiskt... Jag vet inte vad du menar i alla fall. Men uppskattar att du läser!

Branne sa...

Haha det var fanimig lyckligt, riktigt kul var det.

Må väl.

Linn Edlund sa...

Tyvärr kan jag inte ge adressen till den där bloggen för den e tydligen hemlig. alltså sverjes bästa. Sjit, va kryptisk jag blev.

Njae, vi har inte alltid samma haha-smak serru Fritte. Såere.

Återkommer som flitig läsare längre fram...

Linn Edlund sa...

Jag kan känna såhär ärligt talat: Petra e proffs på mycket inom comedy men inte på allt. Personligen så e jag jävla trött på att man hussar en tjej i taget.

Vi är många tjejor inom standup/comedy som är starka på olika saker. det är viktigt att ta upp det. Alltså kapaciteten.

Det är som om många när de ska nämna en rolig tjej alltid väljer den som de andra väljer. Jag tycker det finns många namn som inte syns i manliga komikers disk.

Jag har inget emot att bli presenterad som kvinnlig komiker så länge man lägger tonvikten på förmågan.

Det saknas inte tjejor inom standup på rookienivå men det saknas utrymme & status. det är som om man bara lämnar en milimeter åt oss att dela på och den som får utrymmet är alltid utvald av killemanspojkarna.

Linn igen sa...

och just det syndromet att "nämna en rolig tjej" är så krampaktigt i sverje...

Fritte Fritzson sa...

Jag tycker Petra är duktig. Som komiker. Men om man promt ska börja jämföra kvinnliga komiker med varandra, som jag egentligen vill undvika, så tycker jag att hon är bättre än i princip alla andra. Men det är ju en smaksak.

Linn Edlund sa...

Jag menar ju att det är helt ointressant att 50 killar samtidigt väljer att hussa en tjej & gjort det även innan hennes standup blev bra. Är säker på att det är en av anledningarna till att det inte kommer fram fler. Det är en del i strukturen som håller kvinnor utanför humorbransjen (inkl inflytande på teve)... etc etc etc. Ett fåtal kvinnor ska känna sej speciella, utvalda - fan det e så dumt för alla förlorar på det i längden. Som haha "rösta fram årets lucia"...

Jag skulle hemskt gärna se Petra i en egen smart talk show där hon sätter agendan själv, vet ingen annan komiker som skulle göra just det lika bra som hon. Men jag vet många tjejor som har minst lika bra standup.

Min humorsmak är olika din. okej.

Linn Edlund sa...

Tänk om alla kvinnliga komiker bara skulle nämna en manlig komiker som "rolig" och sedan beklaga sej för att det inte finns några manliga komiker... Det vore ju absurt. Jag vet att du inte gör så men det är så det ser ut i stort ang standupslashkön.

Att de kvinnliga standups (som är mycket mer rutinerade än både mej & Mede)inte syns i teve/media är inte ett tecken på att de inte är roliga.

Tror också att det är viktigt att lyfta fram de som inte byggt upp sin status hos publiken genom teve utan gjort det själv. Där och då. Genom att skriva egna sjämt och bygga sin akt med egna medel.Att göra sitt jobb och inte motarbeta varandra. Det är något hederligt med det. Som är värt något på riktigt.