lördag 29 november 2008

Funderingar kring att skriva och uppträda

När jag skriver ståupp utgår jag för det mesta från idéer jag har skrivit ned. Oftast som anteckningar i mobilen, men ibland på något lösblad eller i mitt block. Nu har jag ett dokument som heter idéer hösten 08. Jag satt och gick igenom det häromdagen och fick direkt känslan - vilken jävla smörja. Det fanns naturligtvis embryon till grejer där, men det mesta kändes helt oanvändbart. Nu har jag suttit i några dagar och försökt utveckla det hela och ikväll på Flopp tänkte jag testa något av det. Det kan möjligtvis bli något av det, även om jag tvekar.

En annan lite jobbig känsla är att jag ofta skriver ner saker som känns för smala för att köra på klubbarna. Jag har ett par skämt om Kim och Tintin Andersson som jag testat ett par gånger med lite blandad respons. Själv tycker jag att det svänger ganska bra om de rutinerna, men tyvärr är inte folk med. Ja, jag vet att det kan bero på att det inte är tillräckligt roligt, men magkänslan säger mig att folk inte har någon koll. Så på standardfrågan "Favoritpublik" så svarar jag, istället för standardsvaret "nykter publik, gärna mycket kvinnor" istället en allmänbildad publik, men som inte låter sin allmänbildning sitta som en plugg i röven så de inte kan skratta åt mina jätteroliga sexskämt också.

Inga kommentarer: