tisdag 12 augusti 2008

Padjelanta

Anledningen till att jag inte skrivit något på sistone är att jag varit i svenska fjällvärlden. Närmare bestämt i Padjelanta som tillsammans med Sarek och Stora Sjöfallet utgör Europas största nationalpark. Det tar nästan två dagar att ta sig dit med tåg. Medresenärerna utgörs av en massa scouter och friluftsfrämjare som äter medhavda smörgåsar, så restaurangvagnen är i alla fall inte överfull. Där äter man renskav och dricker starköl (viktigt att bygga upp proteinbasen inför ansträngningen).

I väntan på en båt som kunde ta oss till Akkastugorna träffade jag ett gäng glada TVM:are från Lund. TVM är friluftsfrämjandets motsvarighet till seniorscouter. Folk som har gjort sina hundår i Mulle, Skogsströvarna och Frilufsarna och känner att de behöver tanka i sig lite mer natur innan de blir vuxna. De är generellt lite mer vänster än scouterna vilket man kan se på deras mössor. De lovade hur som helst att komma och kolla när jag skojar på Malmöfestivalen.



Väl uppe på fjället träffade vi inte en människa på fyra dagar. Tur att man valt gott resesällskap, dvs David, Kristian och Fredde. De är mina kompisar från den glada Lundakarnevalstiden och har med åren gått och blivit anställda av var sitt multinationellt företag och ser därför mig som simpel kulturarbetare som en rolig maskot att ha med på färden. Jag klagar inte. Förutom på hur fucked up världen är.



Nu är jag i alla fall hemma igen, och Malmö ser ut ungefär som när jag lämnade det. Ikväll skojar jag lite på MACK tillsammans med bl.a. André Wikström och Teresa Tönisberg.

1 kommentar:

Anonym sa...

ååå, va coola vi är! =D
då skriver jag lite namn till dig så du vet vilka vi är :Þ
längs bak längst upp är det Bror
hon med rött hår och glasögon (långt fram)är Hanna, tjejen mellan Hanna och dig, med gult blont hår Naomi, bakom, mellan Naomi och Hanna är det My, brevid My sitter Max och snätt framför Max och nästan brevid Hanna är det Vilja, snätt bakom Max med grön mössa och grön tröja är det Demo (Moa), brevid Demo är det Sputnick (Moa). Flickan med röd mössa är Malin, framför Malin sitter Ylva och framför Ylva sitter Hobro (Moa)

Vi ses på Malmöfestivalen!
Puss och Kram Naomi