måndag 18 augusti 2008

Norra Brunn

Norra Brunn var smyckat till fest. Det var festival! Peppe fyller hela veckan med en massa komiker och bjuder in Stockholm till gratis standup. Vi var några stycken som skulle skoja: Jag, Råland Ulvselius, Behrad Rouzbeh, Pontus Enhörning, Anneli Ahlgren, Ami Hallberg-Pauli, Göran Asaad, David Druid och Jörgen Sjöberg.

Men först hände det här:

video

Ni förstår att vad som än hände under kvällen så hade klimax redan varit. Men jag gick ändå mot Brunnen. Tog Birger Jarlsgatan upp och fann den väldigt deprimerande. Inte nog med att man måste gå förbi ställen som Laroy och Spybar, man passerar också deppiga institutioner som Kronofogdemyndigheten och Korskyrkan.

Men väl framme var allt depp som bortblåst. Jag hälsade på komiker och personal och byggde upp någon slags klädsam nervositet. André Vikström dök upp och Peppe petade så klart in honom också i programmet.

Jag inledde kvällen med en tight sjua och det gick väldigt bra. Hade publiken med mig från början och hade kul på scenen. Körde en blandning av gammalt [2m lång, T-shirt, Polisserier] och halvnytt [André Vikström tycker jag ser ut som en KFOR-soldat, Var fettet sätter sig].

Sen bjöds det på mycket rolig komedi. Alla gjorde ett styvt jobb och jag tycker vi tillsammans bjöd publiken på en riktigt rolig kväll. Extra kul att se Berhad och Ami, som jag aldrig sett innan och Göran som jag sist såg för två år sen. Också kul att se Jörgens mycket avslappnade jobb med publik och material.

Enda lilla skönhetsfläcken för kvällen var att 2-3 komikerpresentationer drunknade i applåder efter föregående. Regeln är enkel: Ta din egen slutapplåd, se till att få fokus och presentera nästa komiker. Överkursen är att som Råland faktiskt jobba med skämt in i det sista så nästa komiker får en fin skjuts upp på scenen.

Sen blev det fantastiska ravioli och ett glas rött innan jag gick hem [via Thulegatan] och gled ner i min kulturarbetarsäng på Hotel Örnsköld. Drömde drömmar om att Lena Endre gick förbi i Dramatens personaltrappa på andra sidan fönstret.

Inga kommentarer: