fredag 20 juni 2008

Masochism på Sommarskratt

Erik Börén har en klubb i Folkets park i Malmö. Sommarskratt heter den. Jag och några andra [Robin Paulsson, Mats Andersson, Ludvig Samuelsson och en kille som heter Amir och som jag inte kan efternamnet på för att han har invandrarbakgrund] körde också.

Jag avslutade första halvan och hade tänkt mig att testa en hel del nytt. Det gjorde jag också. Det började rätt bra med lite gammalt material och några rutiner som jag har kört någon gång bara. Sen kom min rutin om fördomar som avslutas med: "ni vet vad man brukar säga, små fötter liten fitta". Efter den var det helt tyst i lokalen. För första gången på mycket länge blev jag helt torr i munnen och mådde riktigt dåligt på scenen. Jag var nere på noll, kan man säga. Jag började långsamt jobba upp mig igen, när jag hör mig själv börja på en rutin som handlar om muslimska kvinnor med Downs syndrom. Den gick inte heller hem helt, men som tur var satt det en kille i publiken som hette Jonathan och som skrattade gott även då. Han blev min livlina för kvällen och med honom som guide [i ärlighetens namn var hela hans bord mycket välvilliga] Seglade jag vidare. Efter ett tag hade jag fått upp ångan igen jag avslutade på topp.

Jonathan fick en öl efteråt och själv fick jag mycket beröm för att jag hade kört så "felvalt" material på en klubb med lite blandad och standup-ovan publik. I Sydsvenskan idag läser jag en liten artikel: "Skrattsalvorna höll ett hundrafemtiotal i publiken varma till synes inom- och utombords. Men så är det få som kan skoja så disciplinerat om sitt eget utseende som Fritte Fritzson". Roligt att det är min disciplin som journalisten fastnat för. Själv hade jag kanske lyft fram dumdristigheten...

3 kommentarer:

Per-Olof Fahlborg sa...

Fritte i sin blogg:

"När jag hör mig själv börja på en rutin som handlar om muslimska kvinnor med Downs syndrom.

Skriver Sydsvenskan:

"Men så är det få som kan skoja så disciplinerat om sitt eget utseende som Fritte Fritzson".

Fritte Fritzson sa...

haha

Mats Andersson sa...

Snyggt, Fahlborg!