måndag 2 juni 2008

El och genus

"Stäng av era mobiler idag - en av avgångseleverna är elöverkänslig", står det när man kommer in på Konsthögskolans avgångsutställning. Jag vet inte om det är sant eller om det är en del av ett verk; ett konstnärligt bus. Och om det är sant så vet jag inte hur jag ska förhålla mig till det. Jag har alltid varit skeptisk mot elallergiker. Mer betraktat det som ett rop på hjälp: "Jag mår dåligt av nått jag inte kan se eller ta på - det okända" Och så tänker jag att jag inte borde tänka så för att elallergi är en typisk kvinnosjukdom och att jag i så fall sällar mig till raden av manliga experter och läkare som bagatelliserat elöverkänslighet som en del av deras strategi att förneka allt som inte bevisats tio gånger om. Jag stänger av min mobil och går in.

Senare: En kvinna på utställningen talar obekymrat i mobil. Jag tänker: "sviker du dina systrar?"

2 kommentarer:

Linn sa...

Vad menar forskarna att det finns för orsaker till att det drabbar just kvinnor? Är det för att vi som grupp har sämre ekonomi än männen vilket medför att vi bara har råd med billiga telefoner som är sämre och kanske farligare?

Eller har det något med äggstockarna att göra? Var har du läst om det nånstans? Jag tycker det är intressant.

Kan ju vara svårt för dom att komma fram till något eftersom det läggs ned så lite pengar på forskning om kvinnosjukdomar.

Fritte Fritzson sa...

Jag vet inte mer exakt vad de menar att orsaken är. Har inte läst in mig på ämnet så mycket, bara hört det ett par gånger.

Ja, intressant att forskningen styrs av vilket kön man har. Bara hoppas att fler kvinnliga läkare når toppositioner inom forskningen eller att de manliga börjar tänka lite bredare.