lördag 24 maj 2008

SVT agerar pinsamt i Engla-satir-case



Det är den här satiren på Johannes Finnlaugssons satirsite boyahed.com som föranlett SVT att tvinga Boyaheds webleverantör att tillfälligt stänga siten. Detta skedde för några dagar sedan och siten är nu uppe igen. Detta är kanske gammal skåpmat för er som surfar regelbundet i bloggosfären, men för andra kanske det kan va av intresse.

Själva skämtet ligger alltså i att SVT släpper Englabegravningen på DVD. Och SVTs jurist Birgitta Adamson (birgitta.adamson@svt.se antar jag om ni vill skicka ett artigt men fördömande mail) hänvisar alltså inte till att skämtet skulle vara smaklöst, utan till varumärkesintrång. SVTs logga syns nämligen ett flertal gånger på den utpekade websidan.

Det märkliga är ju att den här typen av satir mot varumärken (fallet Spermaharen vs Fonus) har prövats och till satirens fördel. Vad är det SVT håller på med? Och inser de inte att satiren bara växer och växer ju mer de jiddrar, precis som Lars Wilks decennielånga byråkratiska strider kring Nimis på Kullaberg bara gör konstverket mer intressant.

Nu skickar jag stafettpinnen vidare till Morgonsoffangänget. Ni har ett program kvar va? Skoja om det, någon?

5 kommentarer:

Kringlan sa...

Jag kände inte till detta. Hm, jag tror inte ja brukar säga detta allt för ofta - men det där var ju jävligt begåvad satir.

Vidare håller jag med dig i det du skriver.

Marcus Johansson sa...

Jag känner också att jag vill uttrycka min beundran. Först såg det inte så spännande ut, men när jag klickade på bilden och läste texten blev jag mycket glatt överraskad av den träffsäkra satiren.
Extramaterialshumor har det fortfarande inte gjorts för mycket av i Sverige.

Johanna sa...

''Bloopers- Chefen tar beslutet att sända Englas begravning''

klockrent

LBO (Sköld) sa...

Nja Fritte. Stafettpinnen tas inte upp av Morgonsoffangänget. Massvis med bra skämt har redan skrivits, men vi har sett det som att Engla blir ett sånt ord som stänger av alla människors hjärnor. Det ordet i upplägget och man lyssnar inte på resten. Ungefär som när Betnér sa jude och sen blev kallad antisemit av Expressen - bara för att dom inte orkade lyssna på resten efter det ordet.

Boyaheds skämt är dock lysande!

Fritte Fritzson sa...

Johan! Du är förlåten. Men du kanske kan snacka med Birgitta Adamson i matsalen?